tisdag 29 september 2015

Vad är Skipping?

Skärmdump från appen Zombies Run 5k!
Inte den tydligaste instruktionen vad Skipping är.
Innan jag ska börja på en ny löprutin i min kära app, Zombies Run 5k!, brukar jag kika vad den nya rutinen innebär och denna vecka innehöll den något som kallades för Skipping. Förklaringen från appen var ganska otydlig och det ser mest om som en ska studsa och klampa fram.

Så vad är Skipping? 

Efter en del googlande så har jag uppfattade det såhär: Skipping är lite som att jogga med höga knälyft men där en ska fokusera på att skjuta benen framåt och inte rak upp. Armarna ska pendla med motsats fot, dvs om du börjar höger ben ska vänster arm pendla med(vilket kan bli en utmaning för mig som är sämst på höger och vänster). Du ska sträcka på fotbladen så du landar på hela foten(ej hälen först) men skjuter ifrån med framfoten.
Övningen är bra för utveckla sin löpteknik och tränar framförallt höftböjaren(muskler i höften). Viktigt att tänka på är att luta sig lite framåt, ha blicken rakt fram, sträcka på höften och se till att armrörelserna kommer med.
Hittade en bra video från marathon.se som visar övningen(som här kallas Hög Skip) pedagogiskt.

Nu är det bara att ge sig ut i löpspåret och försöka göra det rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar